perjantai 22. toukokuuta 2009

Lahkeet lepattaa

Eilen tuli tongittua liiteriä lapsuudenkodissa. Etsin isän vanhoja flanellisia ruutupaitoja saamaan uuden elämän jossakin ompelutekeleessäni. Liiterissä oli valtava määrä myös isosiskon ompelemia vaatteita. Pelastinkin talteen yhden mekon, jonka tuunasin itselleni sopivammaksi. Se on nyt pesukoneessa, joten ei kuvaa siitä.

Laatikoita tonkiessani ihmettelin, että miksi ei nykyään tule ommeltua vaatteita. Ompelu tyrehtyi lasten myötä, mutta nyt ne ovat jo niin isoja, että taas voisi ehtiäkin.

Yksiä farkkuja minä olen tuunannut jo monta vuotta.

Kun menin tyttären kanssa kansalaisopiston Vanhempi-lapsi -käsityöpiiriin, sudin lahkeisiin väriä ja painoin valkoisia lehtiä. Kun sitten pari vuotta myöhemmin aloitin Pistoja ja pintoja -käsityöpiirissä, harjoittelin lahkeisiin vapaata konekirjontaa. Toisinaan olen miettinyt, että miten näiden housujen tuunaaminen jatkusi, jos aloittaisin esimerkiksi puutyöpiirissä...

Housut on periaatteessa ihan kivat, mutta jostakin syystä niitä ei tule kovin usein pidettyä. Yksi syy voi kyllä olla se, että niissä on tuollaiset lepattavat lahkeet ja minä tykkään kapeammista.

3 kommenttia:

  1. Älä muuta viserrä. Pitäs taas alottaa vaatteitten ompelu. Minä oon jopa katellu jo sillä silimällä kangaskaupoisa ja ostanut jopa burdankin. Että kyllä se vielä aika koittaa, että saa omaompelemat kutteet päällensä vettää.

    Kokkeileppa huvikses mennä sinne puutyöpiiriin, olis nimittäin mukava nähä nuo housut sen jälkeen.

    Ja pliiiiis älä postaa sitä mun kolttua vai onko se se näytelmäkerholiivihame?

    VastaaPoista
  2. Hienot uniikit farkut. Ehka viilaamalla ja naulaamalla lahkeistakin saisi kapeammat.

    Ala sina satu.p harnaa uteliasta ihmista. Nyt pikkusiskon taytyy AINAKIN laittaa kuva mekosta, muuten ei meikalainen saa kunnon younia!

    VastaaPoista
  3. No mutta nythan lahkeitten TAYTYY lepattaa. Se on taas muotia. (Voi sita ihanaa 70-lukua!)Ja tahtoo ehottomasti naha sen isomman siskon kuteen! Laittaa sitten paalleen, kun tulee kanssasi tanne hurmaamaan piazzan papperoiset!Prego! Lissu

    VastaaPoista