sunnuntai 30. lokakuuta 2011

Aina ei onnistu

Silloin joskus vuosia sitten, kun fleece-kangas yleistyi, ostin halvan vaaleanvioletin fleece-viltin ajatuksella tehdä siitä jotain. Viltti on kököttänyt pakkauksessaan kaapissa kaikki nämä vuodet, enkä minä ole siitä mitään tehnyt. Nyt näin kaupassa nätin fleece-tunikan ja ajattelin, että minäpä tekaisen siitä viltistä jonkun mukavan ja lämpimän hölttänän. Ajatus oli, että koristelen fleeceä farkkukankaalla. Siispä toimeen. Vaaleanvioletti on kyllä ihan minun värini, mutta tunikaa räätälöidessäni minulla oli koko ajan tunne, että teen jotain ihme porsaspukua.

Eikähän se fleecen väri siitä miksikään muuttunut, vaikka sitä farkkukankaalla koristelin. Mielessä pyöri värjäämisen mahdollisuus. Vähän epäilytti, tarttuuko fleeceen minkäänlaista väriä. Ei viitsisi ruveta monimutkaisiin tai kalliisiin keitoksiin tai pesukonevärjäyksiin ihan tyhjän päiten.

Kaupassa sattui kohdalle reilun neljän euron väri, jolla pystyi värjäämään ihan vain teräksiksessä pesualtaassa ilman sen kummempia toimenpiteitä. Paketin kyljessä tietysti sanottiin, mihin kankaisiin väriä ei voi käyttää. Enhän minä kuitenkaan tiennyt, mistä se fleecevilttini oli tehty, kun olin heittänyt sen pakkauksenkin jo menemään. (Älkää kertoko minulle, että fleece on polyesteriä, sillä näkeehän sen ihan vaikkapa wikipediasta.)

Ei muuta kuin värjäämään. Ja hyvältä näytti:

Siitähän tulee aikalailla ihananvärinen.

Mutta mitä sitä tyhjää, huuhdellessa väri häipyi kankaasta farkkukangasta lukuunottamatta kuin tuhka tuuleen tai kuin vesi viemäriin.

Nyt minulla on sitten violetilla farkkukankaalla koristellut värkit porsaspukuun. VOI OLLA, että esittelen sen täällä joku päivä, jos se sattuu valmistumaan.

4 kommenttia:

  1. Ei aina voi onnistua! Minà kuiteskin odottelen hyvmu toisessa suupielessà lopputulosta.

    VastaaPoista
  2. Lissu: Ompelin juuri vähän kyseistä tekelettä, joten ei tiedä vaikka lopputuloskin olisi joskus esiteltävissä.

    Kiitos kaikille myös suullisesta palautteesta. Saamani palautteen mukaan kyseistä väriä ei kannata kokeilla myöskään hiuksiin!

    VastaaPoista
  3. Please, àlà kokeile hiuksiin! SITA en halua nàhdà. Heh, heh!!!

    VastaaPoista
  4. Lupaan, etten koita sitä hiuksiin!

    VastaaPoista